logo
 English 
| Print |
 Search:
 
 

Willumsen som keramiker

I de knap ti år Willumsen arbejdede med keramikken, nåede han at skabe flere monumentalværker og fungere som kunstnerisk leder for porcelænsfabrikken Bing & Grøndahl. I 1891 da hans første barn blev født, udførte han den farverige Familievasen (Kunstindustrimuseet). Et ejendommeligt værk fuld af følelser og svært tolkelige symboler.

I de følgende år eksperimenterede han med glasurforsøg, som blev anvendt på vaser og kolossalhovederne til Det store Relief. I mindre format udførte han i forskellige farver Buksepigen, som var tænkt anvendt i den side af relieffet, som voldte ham flest problemer.

Både i Paris og København havde han bygget sine egne ovne, hvor han brændte hovedparten af sine kerami-ske værker. I to notesbøger havde han omhyggeligt afskrevet glasuropskrifter og føjet til, hvorledes brændingen var forløbet.

I de ganske få år han var ansat på Bing & Grøndahl, fungerede han som vejleder for andre kunstnere, og da den eftertragtede førstepris var opnået på Verdensudstillingen i Paris i 1900, forlod han fabrikken. Han brød op og søgte til Amerika, hvor han håbede på at skabe sig en karriere som kunstner.

To perioder

Hans produktion som keramiker kan deles op i to tidsmæssigt adskilte perioder. I de første år af 1890’erne forsøgte han i Paris at skabe fri keramik med et symbolsk indhold. Han eksperimenterede med menneskefremstillinger i specielle udformninger.

Rent teknisk havde han dog nogle vanskeligheder, som ødelagde flere værker. Først i 1896, da han i København havde fået en stor ovn, kunne han mestre flere af de tekniske problemer. Han koncentrerede sig nu mest om glasurforsøg og vaser, askeurner og færdiggørelse af Det store Relief.

Aktuelt

20.03.2017
Ny museumsdirektør
05.02.2017
Grafisk værksted i udstillinge...

Arrangementer

02.04.2017
Billedkunst for hele familien
02.04.2017
Offentlige omvisninger hver sø...